torsdag 22 april 2021

Älgar och andra djur

Detta har inget att göra med dans eller folkkultur, utan med natur. Jag tycker om att att gå i skogen, men det är inte alltid man stöter på djur där, eftersom de föredrar att hålla sig undan människor. Då är det trevligt med webbkameror. Här några favoriter: 

Den stora älgvandringen över Ångermanälven är vårens höjdpunkt. Nu finns det också ljud, så ibland sitter jag bara med hörlurar och lyssnar på skogsljud när jag sysslar med annat. Här kan ni följa den:  



Läs mera eller följ vandringen på Svenska Yles sidor eller titta på höjdpunkter från i fjol på SVTPlay.

WWF Finland har flera olika naturkameror. Favoriten är förstås Norppalive, som inte har börjat än (men man kan titta på snuttar från i fjol), men det finns flera andra, just nu kan man följa med ett häckande fiskgjusepar och ett huggormsbo (inte för alla!) 

Birdlife Finland har en webbkamera riktad på Hyvelänjärvi i Lojo (jag hittar inte om den har något svenskt namn), en fågelsjö, som egentligen bara är ett översvämmat område om våren, enligt Wikipedia

Fågelbonus: helt sjukt fina bilder på fåglar och natur, som jag hittade då jag försökte hitta info om Hyvelänjärvi. Där tycks också finnas en webbkamera :-) 

Har du tips på någon intressant kamera?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar