fredag 2 april 2021

Lyssna på dans?

Jag råkade snubbla över en podcast med danstema: Danspassion

Tematiskt saluför den sig som ”troligen Sveriges enda podd som berör danser som bugg, foxtrot, boogie woogie, tiodans och allt däremellan”, men ett och annat avsnitt snuddar vid ”gammaldans”, som t.ex. detta: 12. P-a Sköld - Gammaldans (1t 10 m) I det avsnittet tipsas också om en sajt med dansbeskrivningar och video: acla.se. Sidan har tyvärr rent layoutmässigt sett rymt från 1990-talet, men innehållet kan ju vara ok :-)

Just begreppen gammaldans och folkdans är lite luddiga, men i rikssvenska sammanhang kan man enkelt säga att ”gammaldans” är folkdansens pardanser och ”folkdans” är snarare uppställningsdanser. Svensk ordbok definierar folkdans som ”dans med rötter i folklig kultur uppbyggd som ring- el. långdans, par- el. gruppdans, karakteristisk för ett land el. en plats; numera ofta bearbetad för uppvisning” och gammaldans som ”typ av traditionell svensk pardans ofta till dragspelsmusik; om t.ex. hambo, polka och schottis”. 

Mera från Sverige, här en podd som analyserar SD:s tendens att försöka använda folkkultur som politik, något som folkdansare inte är så förtjusta i: 

Mediespanarna - All dans utgår från folket: (50min) Beskrivning av programmet:

Polska och lindyhop som identitet? Etnologen Linnea Helmersson pratar om hur folkmusik och folkdans har kommit att politiseras på ett sätt som inte uppskattas av utövarna. Vilka strategier har utövarna använt för att bemöta denna politisering?

(Den här verkar fungera bättre i Chrome än i Firefox, eller så är det min AdBlocker som stör). 

Jag funderade på om det fanns annat att lyssna på och hittade ett avsnitt med rubriken ”genusneutral folkdans” från Nordegren & Epstein i P1 år 2012.  Det relevanta momentet börjar vid 24'35'', eller så kan man klicka på länken under bilden. (Tid 8'56'')

Tyvärr var det inte så mycket om det genusneutrala som jag hade hoppats. Det är ju annars något som jag tycker att man kan fundera på, vi har oftast ett normativt sätt att tala (dam-kavaljer), även om förare-följare börjar komma in i språket nu och fortfarande så finns det ett hårt tryck på uppvisningar att ha tvåkönade par, trots att majoriteten av alla som dansar folkdanser är kvinnor. I de flesta danslag som har ett överskott på kvinnor så dansar vissa då kavaljer/förare. Jag hör själv till dem, jag kan inte föreställa mig att avstå från att dansa bara för att det inte råkar finnas en (nominell) man tillgänglig 😊 

Sen är det ju det trevliga med folkdans att alla parter har ansvar för att det funkar, det är inte bara att följa, utan alla ska helst kunna stegen och mönstren (fast de vanare dansarna gärna hjälper till). Det gäller förstås i all dans, men det känns extra centralt i folkdans.

Jag hittade en bloggpost i en dansblogg som funderar lite mera på dans och genus.

Har ni funderingar om saken?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar