måndag 8 juni 2020

Coronainspirerade sånger

Vissa människor blir otroligt kreativa av undantagstillståndet. Själv har jag svårt nog att jonglera jobb och fritid, men andra skapar nya saker. En genre som fascinerar mig är alla sångparodier som folk gör. Här är några av mina favoriter:


En familj i England sjunger One Day More från Les Miserables, lite falskt (den är svår!), men väldigt roligt! (Fun fact, när denna delades i vår WhatsApp-grupp så ledde den till att Maria tittade på hela musikalen i filmversion :-)) Där är ca en halv minut tjafs i början, vill du skippa det så klicka här.



Shirley Șerban har en helt fantastisk röst och gör massor med olika sånger där hon sjunger som den hon parodierar och hon är verkligen bra!  Här t.ex. Julie Andrews



eller varför inte Karen Carpenter från The Carpenters (verkligen skrämmande lik röst här)


Kolla hennes kanal här.

En av mina absoluta favoriter är The Holderness Family, som gör massor med olika parodier, t.ex. angående hur ens hår ser ut efter (minst) två månader utan frissa: True Colors (Cyndi Lauper) (jag har inte heller orkat färga håret på flera månader) eller Holding Out For a Haircut (Bonnie Tylers Holding Out For a Hero)

Eller angående att dagarna tenderar att flyta ihop: I Want to Know What Day It Is (Foreigner I Want to Know What Love Is)


 

Vissa sånger parodieras många gånger, t.ex. Queens Bohemian Rhapsody. Den här av Raúl Irabién är min favorit



Det finns hur många som helst "M-M-M-My Corona", som parodi på The Knacks My Sharona vilket är förståeligt. Här är en, här en till och ännu en.Webbserien Scandinavia and the World tänkte på detta redan i februari.

Tom Lehrer gjorde i tiderna fantastiska parodier, här är hans "I Got It From Agnes" sjungen av Broadway Barbara. Jag vill påpeka att texten i detta fall inte är ändrad!



I min lista är det mest sånger på engelska, men det finns också på svenska, t.ex. Jacke Sjödin som gör olika sånger, jag gillar verkligen den här Mozart-varianten (tack Casten!), men kolla gärna in hans kanal (länkad i namnet ovan) för flera.



Jag försökte hitta något på andra inhemska också, med det närmaste jag kom var Ismo som sjunger på engelska... Corona Crappaper Revival" (CCR Parody)




Hursomhelst, hoppas detta muntar upp lite. Och kom ihåg: Fight the Virus!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar