tisdag 16 juni 2020

Några kulturella favoriter

Den här våren har varit exceptionell. Undantagsförhållandet pga coronavirusepidemin har tvingat oss alla att minska på kontakterna med yttervärlden, världen utanför hemmets trygga väggar. Osäkerheten vi alla levat i och den psykiska påfrestningen har tärt på krafterna. Endel har lidit av isoleringen, medan andra tvärtom njutit av det påtvingat avskalade livet utan yttre krav på aktiviteter och samvaro.

Vi i folkdanslagets styrelse har, på Tonas initiativ, under den här coronavåren velat, då vi inte kunnat träffas och dansa tillsammans, upprätthålla åtminstone någon slags kontakt och gemenskap med er dansare via den här bloggen. Vi hade också redan i ett tidigt skede funderingar på att hålla dansövningar på distans och lyckades alldeles i slutet av våren förverkliga två sådana. I övrigt har det blivit regelbundna inlägg varje vecka, dansrelaterad på onsdagarna då vi i vanliga fall skulle ha träffats på Annegatan för att dansa tillsammans, och kulturrelaterat, på sätt eller annat, på måndagar.

Vi hoppas att våra skriverier tjänat sitt syfte, att alla ni dansare haft nöje av att få läsa våra tankar. Framför allt hoppas vi att vi ska kunna träffas efter sommaren och fortsätta dansen, på sätt eller annat, på Annegatan.

Nu blir det dags att avrunda vår dans- och kultursäsong här på bloggen. Vi gör det genom att dela med oss av några av styrelsens egna favoriter gällande dans- och kulturtips.

Marias tips:

Min favorit genom åren har blivit Sveriges radios app, SRplay (det går också att lyssna på programmen via SR:s hemsida) Även om jag ibland surfar runt och provar på olika program och också ibland lyssnar på live-radio, har jag tre absoluta favoriter:




Bild lånad från SR

Radioföljetongen är böcker som lästs in av antingen författaren själv eller skådespelare i avsnitt på ca 30 min. Programmet är mycket välredigerat med korta inslag av musik, alltid ändå med texten, boken som huvudsak. Utan det här programmet hade många fina (lyssnar-) läsupplevelser gått mig förbi.

Bild lånad från SR

Filosofiska rummet är samtal på ca 50 min över ett givet tema mellan filosofer, författare, psykologer och andra tänkare. Temat kan vara klassiskt eller aktuellt, alltid ändå med en filosofisk, etisk, existentiell eller politisk dimension. Diskussionen leds alltid av programledaren som bjudit in två eller tre gäster.

Bild lånad från SR

Kropp och själ handlar om hälsa och välmående. Det är ett faktabaserat program som blandar människors erfarenheter med kommentarer av olika experter. AVsnitten är ca 50 min långa.

Koko:

Jag är mera av en läsande människa, så jag tänker tipsa om läsbart.

Det finns några webbserier som jag läser regelbundet.

Questionable Content utspelar sig i ett alternativt universum, där det finns robotar med artificiell intelligens, men mest rör sig intrigen runt ett gäng unga vuxna som försöker komma till rätta med tillvaron. Den har hållit på sedan 2003(!), mycket bättre tecknad nuförtiden, men på ett sätt tycker jag ändå att det är värt att läsa de tidiga strippen, för att komma in i berättelsen. Eller åtminstone gå en god bit bakåt,för kontext.

Girls With Slingshots handlar också den om unga vuxna, det är en serie som gick i tio år och sen började tecknaren Danielle Corsetto om med en färglagd version. Den är rolig att läsa andra gången också, speciellt som Danielle kommenterar sånt som hon tänkte då och tänker nu. Också den lönar sig att läsa från början.

Lunarbaboon kräver inte lika mycket bakgrundskunskap, det är en serie om en familjefar som försöker vara en vettig människa. Sympatisk.

Scandinavia and the World är en serie som parodierar nationella sterotypier, mest nordiska, eftersom tecknaren är dansk, men också många andra. Den karikerar naturligtvis mycket hårt, men oftast på ett vänligt sätt. Och visst kan man känna igen saker!

Sarah’s Scribbles är en vagt självbiografisk komediserie om en ung artist och hennes vedermödor. De här finns också att låna som böcker på bibban.

Om de egna bokhyllorna inte räcker till så finns det gott om böcker online, helt gratis! Här några tjänster:

Gutenberg är den mest kända sidan med klassisk litteratur som inte längre har copyright. Till exempel gamla klassiker som L. M. Montgomery (Anne på Grönkulla, Emily m.m.) eller L. M. Alcott (Unga kvinnor m.m.). Speciellt om man läst dem på svenska så har de varit förkortade, har jag märkt! Här finns också en hel del frivilliga inläsningar, om man gillar ljudböcker.

Litteraturbanken innehåller svensk skönlitteratur, mest sådan där det är över 70 år sedan upphovsmakarens död, men också en del nyare, som t.ex. Astrid Lindgrens Kati-böcker och en del texter om författarskap och litterära epoker.

Klassikerbiblioteket är den finländska motsvarigheten till Litteraturbanken, ett bra ställe att hitta både skönlitterära texter och information om författare.

Flera gratis onlineböcker, framför allt nordiska klassiker, kan hittas här, under rubriken “E-böcker gratis online (primärt skönlitteratur)”

Sini:


Spindelväven på bokhögen visar positionen från vilken jag utdelar kulturtips. Jag tenderar att använda somrarna till att bebo o på ett märkligt sätt dyrka ett opraktiskt sommarnöje. (Trots det har jag inte läst Pia Ingströms Sommarstugebok.) Faktum är att surfandet på telefonen äter upp annan läsning.

Boken på bilden är Utplåning: ett sönderfall av Thomas Bernhard. Jag har läst mycket av T.B., en österrikisk rabulist med en omständigt malande stil som jag faktiskt uppskattar.

Jag gillar också två franska författare Annie Ernaux och Marie Helen Lafon. Lafons De sista indianerna är den bok som under de senaste åren lyckats helt knocka mig med sin vassa iakttagelseförmåga o alvarsamt dråpliga humor.

I avdelningen faktaböcker vill jag tipsa om lite mera folkdansrelaterat.

Theodor Schwindt var en framstående finsk etnolog. Hans bok Ompelu- ja nauhakoristeita vill jag verkligen basunera ut!! Theodor Schwindt redogör för hur det karelska broderiet är uppbyggt både semantiskt o praktiskt.

De mycket vackra karelska broderierna ofta i rött på vitt täcker stora ytor i handdukar (sk käspaikkor) eller framstycken på skjortor. Schwindt visar vilka mindre element i raksöm de konstfulla ytorna byggs av. (Så som danserna våra består av stegkombinationer)


Jag har tråcklat ihop följande för att illustrera lite vad det handlar om.
Rekommenderar stort att brodera i karelskt maner!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar