onsdag 1 april 2020

Vals!

Vals är min (Marias) älsklingsdans, speciellt den långsamma, engelska, med ett tempo på 84-90 slag i minuten (bpm, beats per minute). Wienervalsen är snabbare i tempot, och därför mera utmanande att lära sig. Folkdansens valser tror jag ligger i tempo någonstans mellan de båda.

Här har jag samlat några valsinspirerade klipp från YouTube, som förströelse och inspiration.

Först en instruktion i wienervalsen, för gamlas dans egentligen, men varför inte för vem som helst? (på finska)



Valsen "uppfanns" i början av 1800-talet och blev mycket populär i Wien, därav namnet wienervals.

I Wien var det speciellt familjen Strauss, först Johann d.ä., sedan sönerna Johann d.y. samt Joseph och Eduard som bidrog till dansens frammarsch i världen. Jag minns en filmserie om familjen, vilken visades i TV på sjuttiotalet.

Tydligen har det gjorts en annan tv-serie på samma tema på 90-talet. Den verkar finnas att ses nästan i sin helhet på Youtube (med spanska undertexter):



Valsinstruktion

Vill man lära sig dansa vals från grunden finns det många instruktionsvideon på nätet. Här en, Tonys dansskola, gjord av Sveriges TV4 (13 min).


En annan instruktionsvideo, på tyska (min gissning är Sydtyskland?), Wiener walzer schnell gelernt: Ballroom Snack


Vals i film

Här kan man njuta av av vals i två sammanställningar av dansscener från några olika filmer, till musik av Dmitrij Sjostakovitj. Båda har ett rätt högt tempo, över 160 slag i minuten.





Valsernas vals

Avslutningsvis en Strauss-vals av Johann d.y.: An der schönen blauen Donau, inspelad i en storkonsert i Schönbrunn, Wien.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar